Přípravy na 24. Ji.hlavu nepolevují. Naopak! Nabitý
program nabídne první a zároveň poslední snímek islandského hudebního
skladatele Jóhanna Jóhannssona, filmový portrét slavné performerky Mariny
Abramović i nejlepší dokument festivalu Sundance, Epicentro od Huberta Saupera.
Sekci hudebních dokumentů pak vévodí ženy. A na Inspiračním fóru se bude
diskutovat o Africe, technologiích nebo ekologii.
Letošní ročník Ji.hlavy začíná za šest týdnů, ale už teď
je jasné, že bude jiný než ty předchozí. „Cesta k letošnímu ročníku je
nejdobrodružnější ve festivalové historii. Přesto věříme, že Ji.hlava proběhne
fyzicky, bezpečně a návštěvníkům přinese výjimečné zážitky,“ říká ředitel
festivalu Marek Hovorka. „S diváky i s filmaři chceme být v dobrých i horších
časech. Prioritou je samozřejmě bezpečnost, ale zároveň nechceme rezignovat na
vzájemná setkávání a inspirativní diskuse. Právě ty dělají Ji.hlavu
výjimečnou,“ dodává. A pokud by opravdu došlo k zákazu kulturních akcí, mají
pořadatelé v záloze on-line verzi festivalu. „Stále věříme, že k tomu nedojde.
Naše společnost se musí naučit s koronavirem žít a filmové projekce s rouškami
v sálech nejsou z epidemiologického hlediska nebezpečné,“ dodává Hovorka.
Jaká znělka letošní ročník Ji.hlavy ohlásí? Připravil ji
kanadský avantgardista Mike Hoolboom. V Jihlavě byl poprvé před patnácti lety.
O dva roky později tu prezentoval svůj film Fascinace. Zaujal
natolik, že festivalová soutěž experimentálních filmů nese od té doby stejné
jméno. „Jeptišku hraje umělkyně Romy Cola, která ve své tvorbě programově
překračuje hranice a vstupuje do zapovězených zón. Tam, kde ostatní jen opatrně
našlapují, ona zpívá. Kdo jiný by měl hrát jeptišku?“ píše o letošní znělce
Hoolboom. Před Hoolboomem točili ji.hlavskou znělku například Jean-Luc Godard,
Godfrey Reggio nebo Jóhann Jóhannsson.
Tilda
Swinton a rychlý zánik lidstva
A jaký bude mít čtyřiadvacátá dokumentární Ji.hlava
program? Jako tradičně nabídne klasický i experimentální autorský dokument a
tematické retrospektivy plus řadu nesoutěžních programových sekcí,
například Zvláštní uvedení.
V sekci, která cílí na výjimečné kinematografické
události, bude letos k vidění první a zároveň i poslední film výše zmíněného
Islanďana Jóhannssona s názvem Last and First Man. Protože
režisér před dvěma lety předčasně zemřel, snímek byl dokončen až po jeho smrti.
Jde o filmovou „sci-fi báseň“, jejíž téma opisuje věta: „Naši astronomové
učinili znepokojivý objev, který zvěstuje rychlý zánik lidstva.“ Východiskem
jsou brutalistní památníky socialismu v ex-Jugoslávii, text britského filozofa
a autora sci-fi Olafa Stapledona a Jóhannssonova hudba; filmem pak provází hlas
skotské herečky Tildy Swinton, která před několika dny získala na festivalu v
Benátkách cenu za přínos kinematografii.
V sekci Souhvězdí, která vybírá to nejlepší
ze světových festivalů za poslední rok, se mohou diváci těšit například na
snímek Epicentro Rakušana Huberta Saupera. Ten vyhrál letos na
festivalu Sundance Velkou cenu poroty za nejlepší světový dokumentární film.
Dokument sleduje současný stav „ostrova svobody“, tedy komunistické Kuby.
Sauper ve filmu navazuje na téma kolonialismu, kterému se věnuje dlouhodobě:
Kubu kolonizovali Španělé, Američané a nakonec bohatí turisté ze Západu.
„Jednou z věcí, které mě na Kubě obzvláště fascinuje, je fakt, že i když je tamější
společnost izolovaná od okolního světa, je zároveň velmi vzdělaná. Kubánská
reflexe současného světa je mimořádně zajímavá,“ říká Sauper. Podobné téma, jen
v jiných kulisách, nabídnou Veselé Vánoce, I-wu, film srbského
režiséra Mladena Kovaceviće. Snímek se soustředí na čínské město I-wu, kde
funguje neskutečných šest set továren na vánoční ozdoby a lidé lavírují mezi
vírou v komunismus a touhou po „čínském snu“: troše svobody, bohatství a lásky.
Mezi americké studenty pak vezme diváky snímek Nedobytní režiséra
Todda Chandlera. Na pozadí tradičních školních rituálů, jako jsou basketbalové
zápasy nebo studentské průvody, zkoumá americký fenomén „školních střelců“ a
to, jak proměnili americkou společnost.
Neuvěřitelný příběh litevského námořníka Simase Kudirky
pak nabídne soutěžní sekce Svědectví. Kudirkova loď se v čase studené
války náhodně setkala na moři s americkou lodí. Námořník se vrhnul z paluby,
aby se dostal na svobodu. Jenže americká strana Kudirku Rusům vrátila. Vzácné
archivní záběry ve filmu Skok nasvětlují globální „napnelismy“ v
sedmdesátých letech minulého století. Svědectví nabídne také intimní filmový
portrét Mariny Abramović, srbské performerky a body-artistky, která sama sebe
označuje za „babičku performativního umění“ a už čtyřicet let posouvá hranice
uměleckého projevu. Snímek Návrat domů: Marina Abramović a její děti natočil
její krajan Boris Miljković.
Polské proudy
Rovněž retrospektivní přehlídky jsou nabité. Po loňské
erotice se letošní experimentální retrospektiva zaměří na zahrady. „Zahrada je
totiž jedním z oblíbených motivů, metafor i vizuálních inspirací ve filmové
avantgardě,“ říká k tématu dramaturgyně sekce Andrea Slováková. „I výběr si
pohrává s rozličnými přístupy a způsoby zpřítomnění: od stop motion-animace
Normana McLarena, přes nádherné struktury Kurta Krena, Takahiko Iimuru či
Steiny Vasulka, po díla, kde se artefakty zahrady lepily přímo na filmový pás,
jako třeba Biostruktura Alice Růžičkové.“ Letošní Fascinace nabídnou
filmy z posledních sto dvaceti let a nebudou chybět ani pionýr filmové
abstrakce Oskar Fischinger nebo americký avantgardista Stan Brakhage.
Diváci uvidí tradičně také jedinečnou přehlídku
experimentální a undergroundové kinematografe z východní Evropy. Loni byla
tématem Ukrajina, letos je pozornost zaměřena na Polsko. „Ji.hlava už šest let
mapuje experimentální a undergroundovou tvorbu ze zemí takzvaného východního
bloku. V Polsku byl silný proud filmového experimentování zejména od
sedmdesátých let minulého století a významný vliv na tuto část filmové tvorby a
přemýšlení měla filmová škola v Lodži,“ říká Slováková. Poláci si této
fasety své kinematografie váží a důkladně ji zpracovali. „Ze zemí a regionů,
které jsme takto zkoumali, je Polsko nejdál v mapování i péči o tento typ
filmů,“ dodává dramaturgyně. Sekce představí známá režisérská jména, jako je
například představitel polské nové vlny Jerzy Skolimowski, ale i dosud
mezinárodně neobjevená díla.
Odkrývání ženské kreativity
Tradičně nebude
chybět ani sekce hudebních filmů. A letos má jasný leitmotiv: jsou to snímky o
ženských hrdinkách natočené ženskými filmařkami. „Prostě to tak vyšlo,“ říká
kurátor sekce Zkouška sirén Pavel Klusák. „Evidentně žijeme v éře
silného odkrývání ženské kreativity. Té dnešní i přehlížené z minula.“ Sisters
with Transistors jsou skvělou lekcí o zásadních ženách ve vývoji
elektronické hudby. Strhující portrét Lydia Lunch: The War Is Never Over
ukazuje úzkou vazbu radikální tvorby na utopické společenské změny.
Kurátor hudebních
filmů a událostí Pavel Klusák připravil pro Ji.hlavu také seminář Gotťák
s raritními audiovizuálními svědectvími z kariéry největší hvězdy někdejšího
Československa.
Také doprovodný
hudební program představuje letos několik komunit, které potvrzují, že
kreativita má mnohdy kolektivní povahu. PIO čili Pražský improvizační orchestr
vystoupí s hostující rakouskou elektroničkou Veronikou Mayer. V původním
programu SoniXpace, kurátorovaném Michalem Ratajem, se představí trio
Hornscape, Ivan Boreš, Michal Nejtek, Jan Trojan a Michal Wróblewski. Novou
vlnu autorské hudby a sound-artu reprezentují Veronika Svobodová a Julie
Lupačová. Dále uvádíme poslechovou diskotéku filmaře a myslitele Karla Vachka,
jehož komentované pouštění představuje jedinečnou konfrontaci s Vachkovými
hodnotami, vkusem a „teorií hmoty“.
Specifika
covidové sezóny vedou festival k řadě outdoorových koncertů při západu slunce.
„Představí se ‚kapely vypravěčů‘, jejichž nová silná alba si jednoznačně
zaslouží pozornost,“ říká kurátor hudebního programu Pavel Klusák. Vystoupí
ekologický elektro-pop Koňe a Prase, melancholici a extatikové židovského
klezmeru Klec a duo DebbiLove, groteskní i kritický DIY-pop se slamerkou Bio
Mashou.
Deset let inspirace
Čtyřiadvacátá Ji.hlava nezapomíná ani na Inspirační
fórum. Letos je mu právě deset let. Návštěvníky čeká šest dní diskusí a
přednášek na šest různých témat. „Inspirační fórum je příležitost objevovat
nové perspektivy, posilovat dialog a vnášet do veřejného prostoru nečekané
otázky. Propojujeme globální myslitele s těmi lokálními, mladou i starší
generaci, ženy a muže,“ říká dramaturgyně Inspiračního fóra Tereza Swadoschová.
Šestici témat otevře „Nábo-ženství“. Otázky jsou jasné: Jsou si muži a ženy v
církvi rovni? Jak se u nás žije farářkám? Dalším tématem je „Udržitelný
rozvoj“, respektive stále palčivější otázky, jak nasytit rostoucí lidstvo, a
nezahubit přitom planetu. „Budeme se ptát, jak využívat technologie k větší
efektivitě hospodaření, jak být šetrnější a účinnější ve využívání zdrojů, jak
razantně snížit spotřebu vody, zmenšit spotřebu masa a přestat plýtvat potravinami,“
popisuje Swadoschová. Třetí den bude patřit Africe: „Přestože Afrika stále čelí
výzvám postkoloniálního vývoje, jde o progresivní a v mnohém bohatý kontinent s
velkým potenciálem k proměně,“ popisuje Swadoschová. A zbývající tři dny? Ke
slovu přijdou inteligentní technologie, vliv algoritmů na naši každodennost
anebo „jazyk krize“. „Spojujícím prvkem Inspiračního fóra je víra v sílu
imaginace, která může obrodit svět a přinést geopoliticky, společensky i
ekologicky spravedlivější budoucnost,“ dodává Tereza Swadoschová.
24. MFDF Ji.hlava proběhne 27. října
až 1. listopadu 2020, do 21. září lze zakoupit zvýhodněnou akreditaci za 600
korun.
Další informace na www.ji-hlava.cz a také
na festivalovém Facebooku a Instagramu.