Hudba
Praha vydává po devíti letech novou řadovku. Michal Ambrož v ní navazuje na
náladu slavného debutu z roku 1985.
Když
se Michal Ambrož v roce 2016 vrátil po nemoci na pódia, postavil kolem sebe
novou sestavu Hudby Praha. Inspirativní spolupráce s výbornými muzikanty mladší
generace, včetně dvou zpěvaček, nyní vyústila v album nazvané jednoduše Michal
Ambrož & Hudba Praha (Warner Music). Přestože má nahrávka současný zvuk,
atmosférou navazuje na to nejlepší z počátků kapely v osmdesátých letech.
Deseti písňovou kolekci produkovali Ambrožovi spoluhráči Radovan Jelínek, Matěj
Belko a Michal Pelant. Role supervizora se ujal David Koller. Kapela album
pokřtí v pražském Paláci Akropolis 24. dubna. Vstupné je v předprodeji na webu
Paláce Akropolis www.palacakropolis.cz.
„V
dobách, kdy jsme natáčeli s omezenou technikou, s různejma peripetiema, první
desku Hudby Praha, tak to bylo období, které někteří hudební kritikové
označovali jako období fernetové neboli hořko-sladké. A já myslím, že tato chuť
nebo možná pro někoho i pachuť je cítit i z těchto nových písní. Chtěl jsem
hudebně navázat na náladu první desky,“ říká o nahrávce Michal Ambrož, který se na albu vrací ke své
písničkářské poloze z roku 1985. „Myslím si, že to je ta tradice,
kterou řekněme „trochu přebil ten rokenrol“, který byl v devadesátých letech
význačnou známkou Hudby Praha a vlastně se doba proměnila natolik, že je
potřeba emoce zklidnit a dát je do souvislostí,“ dodává.
Na
zvukové podobě alba Michal Ambrož & Hudba Praha se podíleli noví
spoluhráči: kytaristé Radovan Jelínek a Michal Pelant, klávesista a kytarista
Matěj Belko, baskytarsta Jakub Vejnar, bubeník Roman Vícha, saxofonista Jakub
Doležal nebo zpěvačky Tereza Kopáčková, Veronika Vítová a Markéta Foukalová.
Osm textů napsal Michal Ambrož. Zbylé dva pocházejí od Petra Váši a J. H.
Krchovského. „Například Uprchlík je od Jury Háska Krchovského z nějaké
starší sbírky, Najednou získává nové dimenze. Je to první píseň na albu kvůli
tomu, že vše, co následuje, je po velkém zemětřesení. Myslím, že z té písně
čiší beznaděj, která může člověka potkat v kteroukoliv minutu jeho života, aniž
by se na tom nějak podílel a měl na to vliv. Píseň, která ilustruje to, co
následuje po útěku. Náš svět je zbouranej, přicházíme do trosek a rozhlížíme se
kolem,“ vysvětluje Michal Ambrož.
Michal
Ambrož o novém albu:
Začíná
„Uprchlíkem“, zemětřesení, konec světa.... Začíná to koncem světa, skoro koncem
světa. „Už jsme zase zpátky“ je návrat po katastrofě. Duet s Markétou
Foukalovou „Děláme co můžem“, vidíme tu spoušť a děláme co můžeme, abychom ji
odstranili, jenže najednou do toho přijdou ty „Prachy“, nebo co. Je to o
vztazích. To je právě to, co se přenáší ze staré Hudby Praha. Vždycky to bylo o
chlastu, bolševikovi a o ženskejch. „Velká slova“ je konec první části. „Macho“
je výsměch, všeobecný výsměch po těch Velkých slovech, to jsou ty „hillbilies“.
Tak teď přijde ten hlupák a začne něco vykládat. „Do pekla, do nebe“, protože
na druhou stranu je to vostrý od těch holek. Možná, že to trochu přepískly a
dokážou být hodně vostrý a ani to nevědí. „Já i Ty“ je popis situace. Ve všem
jsme vlastně spolu. „Jasná Páka“ je taková možná trochu odbočka. Je to popis
doby. Popis Petra Váši. Forma písně je lehoulinká a načechraná, ale ten obsah
je vlastně hroznej. Možná to je největší popis situace, která tady je. Čas nás
žene je konec.
PLÁN
TURNÉ:
18.4.2019 Jablonec nad Nisou - Klub na Rampě
23.4.2019 Brno - Fléda
24.4.2019 Praha - Akropolis
26.4.2019 Havlíčkův Brod - OKO
27.4.2019 Chrudim - R-klub
3.5.2019 Litvínov - Attic