Hudba živě i na plátně, zjeví
se Iggy Pop podle Jima Jarmusche
Hudební program jubilejního 20. ročníku Mezinárodního
festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se opět vydává cestou speciálních událostí iniciovaných přímo festivalem.
Je tu však i několik novinek. Hudba se kromě koncertů objeví i na plátně – ve speciální
programové sekci Zkouška sirén bude uveden celovečerní dokumentární debut
nezávislé legendy Jima Jarmusche Gimme Danger (2016) o Iggym Popovi. Živě vystoupí Jarmuschův dvorní
skladatel a loutnista Jozef van Wissem, radikální kytarový samorost Raphael Rogiński syrově přetlumočí hudbu velkých Afroameričanů.
Violoncellista Tomáš Jamník s přáteli nabídnou barokní seanci kombinující hudbu
a poezii a Přemysl Rut zrekapituluje „zpěv a hněv” české levice v písních 20. století.
„Každému vystoupení v
Jihlavě se snažíme dát speciální rámec. Proto oslovujeme hudebníky, aby tu
zahráli něco nového nebo něco starého nově. Hraje se v kostelíku sv. Ducha,
komunistické zasedačce, soukromých bytech, kinosálech, v intervenci do města, v
klubu Soul i festivalovém stanu. Nové formáty událostí s námi vymýšlejí velmi
různorodé osobnosti, a tak tu hrají kapely s věkovým průměrem pod dvacet let
(ve večeru Startéru Radia Wave) i mezinárodně renomovaný Tomáš Jamník –
cellista, který potřebuje být i dramaturgem,” popisuje
speciální hudební program jeho dramaturg Pavel Klusák.
Zkouška sirén – hudba na plátně
Jim Jarmusch byl již sedmkrát žhavým
kandidátem na Zlatou palmu v Cannes, letos na tomto festivalu předsatvil film Paterson (2016). MFDF Ji.hlava uvede v sekci Zkouška sirén jeho
celovečerní dokumentární debut Gimme Danger (2016) – kroniku agresivního
rock’nʼrollu The Stooges, kapely v čele s Iggym Popem. Dalším hudebním
dokumentem je současný americký snímek Punková zpěvačka
(2013) režisérky Sini Andersonové. Ta vypráví příběh americké punkové zpěvačky
a feministické aktivistky Kathleen Hanna, která v 90. letech začínala
s punkovou kapelou Bikini Kill a spolupracovala také s kapelou Green
Day, Metal Church nebo s Yoko Ono. Trojici uzavře polský snímek Patnáct stran světa
(2014) režisérky Zuzanny Solakiewiczové, jenž vypráví příběh polského hudebníka
Eugeniusze Rudnika. Ten radikalizoval pojetí hudby jen s nůžkami a magnetickým
páskem. V legendárním Experimentálním studiu Polského rozhlasu odkryl skrytou
hodnotu v syrových a odmítaných zvucích dávno před nástupem DJ. Snímek je
pokusem uslyšet jeho autorskou hudební vizi.
Hudební vystoupení a performance na 20. MFDF Ji.hlava
Na MFDF Ji.hlava vystoupí čeští a zahraniční umělci: letošní
electropopoví debutanti Ba:zel (CZ/PL), Dizzcock spolu s VJ Kolouchem,
analogový šampión HRTL, dvorní hudebník Jima Jarmusche Jozef van Wissem,
skupina Midi lidi, polský kytarista Raphael
Rogiński, nejmladší generace indie popu na večeru Startéru Radia Wave a
mezinárodně renomovaný violoncellista Tomáš Jamník ve speciálním programu.
Na státní svátek 28. října vystoupí v zasedací síni jihlavské
organizace Komunistické strany Československa Přemysl Rut s přáteli, kteří
program nazvaný Zpěv a hněv: Vášeň české levice připravili
speciálně pro 20. MFDF Ji.hlava. Společně uvedou songy, jež vypovídají
o proměnách české levice během 20. století. Stopu anarchistické a socialistické
vášně sledují až do dob, kdy „věční proletáři”
dospěli od snění a tulácké romantiky k diktatuře moci.
ADULT CONTEMPORARY: Experimentální hudební video 016
Jednou z tzv. festivalových dílen, jež jsou místem
blízkých setkání diváků s tvůrci a jejich prací, představí hudební
dramaturg a kurátor Pavel Klusák abstraktní a experimentální filmy jako vhled
do radikalizace pojmu „hudební video“. Noise, hudba dronů a prodlev, zvukové
koláže, terénní nahrávky, hlubinná elektronika, improvizovaná interakce,
posttechnologický svět: experimentální hudba jako inspirace a provokace pro
současné vizuální tvůrce. Pavel Klusák uvede spolupráce tvůrců, jakými jsou
Matthew Revert a Vanessa Rossetto, Franck Vigroux a Mika Vainio, Jon Rafman a
Oneohtrix Point Never.
Účinkující doprovodného hudebního programu 20. MFDF
Ji.hlava
Ba:zel (CZ/PL)
Ba:zel je nově vzniklý hudební projekt Daniela Vlčka
(ex GROUPE GUMA GUAR, Reverend Dick, Střešovická kramle) a Eweliny Chiu.
„Vyznačuje se temnou melancholií, která nepozorovaně infiltruje každého jedince
a zaručí, že veselé jaro zdaleka nemá v souboji o nadvládu s královnou zimy
vyhráno“ (V. Girsa). Skupina aktuálně úspěšná v hudebně exportním projektu
Českého rozhlasu Czeching.
Dizzcock + VJ Kolouch
Výprask beatů komentuje současný svět a
pokračuje v pocitu „no satisfaction“ jinými prostředky: spolu s vizuální stopou
VJ Koloucha jeden ze zásadních spektáklů na domácí nezávislé scéně. Dizzcockův
dlouhohrající debut Elegy of Unsung Heroes vystavěný z beatových
kompozic a ovlivněný grimem i undergroundovým hip hopem získal letos cenu
Vinyla v kategorii album roku.
HRTL (CZ)
Všechny trysky analogového syntezátoru
chrlí najednou barvy, vůně, chuti a zvuky. „Já hraju každý den. Tři až deset
hodin, záleží, jestli jsem u toho do jedné nebo do pěti do rána.” Leoš
Hort, hudebník a stavitel nástrojů, proměňuje showcase nástroje v nečekaně
sytou a zábavnou orgii, organicky rozvíjený rastr beatů, rytmů a pulzů.
Jihlavský podezřelý se vrací na místo činu.
Jozef van Wissem
Dlouhodobý spolupracovník filmaře Jima Jarmusche Jozef
van Wissem (*1962 Maastricht, Nizozemsko) uvádí loutnu do nových
kontextů a je nejznámějším loutnistou západního světa. Hraje vlastní
postminimalistickou hudbu, s Jarmuschem natočil dvě alba, spolupracoval s mnoha
osobnostmi (Keiji Haino, Gary Lucas, Tilda Swinton), na objednávku londýnské
Národní galerie vytvořil hudbu k obrazu Hanse Holbeina Vyslanci a ozvučil
počítačovou hru The Sims Medieval. Za hudbu k filmu Přežijí jen milenci (Only
Lovers Left Alive) obdržel v roce 2013 cenu na festivalu v Cannes.
Midi lidi (CZ)
Kapela dobře známá jako spouštěč taneční extáze a
zvláštního mixu nezávazných a závažných nálad. Generační, populární i
problematizovaná skupina, u níž se vykladači zásadně neshodují na míře ironie.
Přijíždějí s repertoárem z nového alba Give Masterpiece a Chance!, tedy
posílenou písňovou hemisférou: tentokrát jako kvartet, v sestavě Petr Marek,
Prokop Holoubek, Markéta Lisá a Tomino Kelar, VJ Kolouch. Předskakuje chicagský
multiinstrumentalista Winston Lasker, člen mezinárodně etablovaných
Mahjongg.
Raphael Rogiński plays John Coltrane and
Langston Hughes
Africká mystická hudba: k tomuto
prvotnímu, syrovému, individuálnímu i hlubinně tradičnímu vyjádření dospěl
polský autor a kytarista (1977, Frankfurt nad Mohanem) poté, co se léta věnoval
avantgardě, experimentu, free jazzu a lidové hudbě. Sólový program s
elektrickou kytarou Raphael Rogiński plays
John Coltrane and Langston Hughes byl oceněn mezi nejlepšími alby roku
2015 renomovaným britským hudebním měsíčníkem Wire. Radikální přetlumočení
hudby velkých Afroameričanů je výtečným příspěvkem k dnešnímu hledání rovnováhy
mezi současným a nadčasovým.
Startér Radia Wave na MFDF Ji.hlava
Představit nejmladší a nastupující
generaci, autorské hudebníky často ve věku pod 20 let, to je rámec večera,
který společně kurátoruje MFDF Ji.hlava a Startér, soutěžní pořad pro
začínající skupiny na Radiu Wave. Radost z burácení kytar a pokračování
psychedelických sixties (Frank
Bigsby & His Satanic Majesty),
radost ze živoucí elektroniky (Orient), radost z frankensteinovského spojení Rachmaninova a Fuck Buttons (Killiekrankie).
Uvádí startérský Jonáš Zbořil.
Tomáš Jamník: Sedm ricercarů
Ponor do baroka hudbou i slovem. Tomáš
Jamník tentokrát nejen jako violoncellista, ale i jako autor koncepce večera, v
němž se sedm sólových ricercarů Domenica Gabrielliho (1651–1690) střídá s
českými barokními texty. Atmosféru dotváří genius loci: kostelík sv. Ducha ve
Smetanových sadech. „Budu mít zapůjčen naprosto unikátní barokní nástroj, malé
cellíčko z konce 17. století (!!!… ty vykřičníky píšu, protože takových
nástrojů je málo).” Program byl vytvořen na objednávku MFDF Ji.hlava.
Tomáš Jamník (*1985) vystupoval jako člen
Berlínské filharmonie, jako sólista hrál mj. s Českou filharmonií, s Madalenou
Koženou vystoupil v Barbican Hall v Londýně. Je autorem a tváří projektu
Vážný zájem, který si klade za cíl přinést vážnou hudbu mezi lidi prostřednictvím
série domácích koncertů.
Zpěv a hněv: Vášeň české levice
Přemysl Rut, praktikující historik české písně, uvádí
songy, jež vypovídají o proměnách české levice během 20. století. Stopu
anarchistické a socialistické vášně sleduje až do dob, kdy „věční proletáři”
dospěli od snění a tulácké romantiky k diktatuře moci. Program laskavě
vytvořený na objednávku MFDF Ji.hlava se koná v zasedací síni jihlavské
organizace Komunistické strany Československa, nikoli náhodou 28. října.
Účinkují: Markéta Potužáková, Přemysl Rut, Jan Večeřa.