Název | Popis/foto |
---|---|
Marcel Gidote’s Holy Crab | Marcel Gidote's Holy Crab je plzeňská pětičlenná psychedelická formace, která naplno funguje od začátku roku 2019. „Krabí hoši“ ve své tvorbě balancují mezi psychedelickým rockem a jazzem, jenž obohacují dynamickými přechody mezi dalšími žánry.
V roce 2020 vydala u nezávislého labelu Polí5 svou prvotinu – profilické EP s názvem *Bay of Roots*. V roce 2021 vydali svou první dlouhohrající desku s názvem *Humidity Breaking Limits*, kde se od klidnějšího zvuku z prvního EP přesunuli k ambicióznějšímu a rovněž i tvrdšímu projevu.
Kapela se za krátkou dobu dostala do popředí české psychedelické scény a předskakovala i několika zahraničním jménům jako Acid Mothers Temple (JAP) či Lumerians (USA). Zároveň si MGHC zahráli na festivalech jako *Stonesmoker*, *Podtvrzí* nebo *Propadák* či několikrát v rámci projektu *Mladí ladí jazz*. V roce 2021 pak kapela natočila živý záznam v tvůrčích prostorech Moving Station v Plzni.
|
Cringe Prince | Cringe Prince je český rapper původně z Ústí, momentálně působí v Praze. Pod záštitou bedroom rapu vytváří vlastní digitální artefakty, jeho rapové show pak bývají plné improvizace.
|
Mermaid Man | Mermaid Man je psychedelic garage rockový projekt z Berlína.
|
Šimanský & Niesner | Dvojice kytaristů Jakub Šimanský a Tomáš Niesner ve své tvorbě vychází z žánru zvaného americký primitivismus, který již od 70. let „pilovali“ kytaroví hráči jako John Fahey, Leo Kottke, Robbie Basho či Sandy Bull.
Americký primitivismus vycházel z bluegrassové tradice amerického jihu, ale netradiční přístup k lazení, rytmice a mantrickému repetitivismu nalezl v duchovní hudbě asijského původu. Hudba indického guru a hráče na sitar Raviho Shankara se stala soundtrackem k sebepoznávání skrz psychedelické drogy pro řadu mladých američanů, pro řadu mladých muzikantů se pak stala významným inspiračním zdrojem. O pět dekád později je odkaz amerického primitivismu stále živý a Šimanský s Niesnerem patří do řady jeho následovníků. V našem prostředí ho obohacují o český country folkový romantismus.
Niesner se Šimanským společně vyrostli v hlučné přerovské kapele UNNA, která podobně jako jejich aktuální tvorba, sršela nadšeneckým přístupem a čerpala jak z devadesátkového noise rocku, tak soudobého alternativního metalu. Svůj kultovní status kapela završila vydáním rozlučkové desky a sérií důrazných finálních koncertů. Zatímco Niesner se kytary držel už v UNNA, Šimanský v kapele odklepával rytmus a hru na kytaru si osvojoval v dobách existenčního tápání, kdy prakticky žil v místnosti své přerovské zkušebny. Tam neúnavně, občas i 10 hodin denně cvičil a piloval svou hru po vzoru Johna Faheyho.
Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat a Šimanského první deska, kazeta *Face to Face to Against American Primitivism in Eastern Europe vol. I* vzbudila ohlas na české i zahraniční scéně. Na té domácí ke všemu umocněné výraznými a neúnavnými koncerty. Po desítkách trubadůrských výjezdech po všech koutech republiky si k sobě Šimanský přivolal bývalého partnera z UNNA Niesnera a společně začali připravovat materiál napsaný pro dvě kytary. Po jejich prvním koncertu, který proběhl v přítmí odsvěceného vernéřovického Soulkostela v létě 2018 se dvojice odebrala do domácího studia Davida Zemana (z kapely Kalle), kde nahrála osm skladeb na debutové album *Tance neznámé*.
|