Název | Popis/foto |
---|---|
Rosa Vertov | Rosa Vertov je polská alternativní skupina z Varšavy.
Skupina Rosa Vertov, kterou založili čtyři kamarádi ze školy, se zformovala v roce 2015 a rychle se stala jednou z klíčových skupin varšavské nezávislé scény, která si vytvořila jedinečný zvuk, v němž se dream popová zasněnost láme s pořádnou dávkou noční můry a melancholie. Reverbem nasáklá kytara, zvučná, vibrující basa, tranceové bicí s výrazným floor tomem, přízračné varhany a éterický vokál se v jejich hudbě snoubí s originálním přístupem k formě, dynamice a rychlosti. Rosa v současnosti funguje jako trio; vydali dvě studiová alba a dvě EP a jejich nejnovějším počinem je EP *Reflected In* z roku 2023. Kapela je součástí spolupracujícího varšavského labelu Crunchy Human Children Records.
|
Bibione | Bibione je punková kapela z Prahy.
Někdy nechají vyniknout kytarové a basové melodie, jindy „agresivní hrdelní řev“ zpěvačky Maggie. Velkou inspirací jsou jim riot grrrl kapely a londýnská post-punková scéna, avšak nejdůležitější složkou jejich textů je humor. *„Máme i pár politických textů, například o uprchlických táborech v Řecku. Maggie tam jela pomáhat a má zkušenost z první ruky. Nejsme však programově politická kapela,“* říká kytaristka Trochtýna.
|
Vellocet Roll | Pražská postpunková formace Vellocet Roll vydala svou debutovou desku *A Man Asleep* v roce 2019 u *Theremin Records*, což jí vtisklo nezaměnitelný špinavý zvuk. Pětičlenná sestava naživo vytváří zvukovou koláž plnou psychedelie, zamlžené kytary se mísí s neurotickými plochami saxofonu. Na albu *A Land Ridden by Darkness* (*Full Moon Forum*, 2021) svůj hutný energický zvuk kapela doplňuje o nečekaně svůdné freejazzové pasáže. Téměř přesně rok po druhém dlouhohrajícím albu přichází Vellocet s další nahrávkou, kde se vůbec poprvé rozhodli použít češtinu. EP *Halcyon Days* zachycuje kapelu v přímočařejším punkovém modu, pětičlennou sestavu kapely rozšířil Jan Podskalský (kytara), na koncertech zvuk ještě doplňují perkuse Josefa Hradilka (Dukla).
|
Black Tar Jesus | Pod názvem Black Tar Jesus se ukrývá proměnlivý projekt kytaristy Tomáše Kopáčka a jeho lo-fi rock’n’roll z Pardubic.
V roce 2020 vyšla třetí řadová deska projektu, první po dlouhých sedmi letech, do které Kopáček vložil měsíce, které prožil po traumatickém rozchodu. Večírkové historky z Ankali, rauš i těžká deprese, *Year Insane* míchá opojný psychedelický koktejl z žánrových ingrediencí, jako jsou shoegaze, bedroom pop nebo emo. Deska ale zároveň duchem svojského diy navazuje na Tomášovy předchozí projekty Mon Insomnie, Tempelhof, Peter Vtin, India nebo Latviri, z nichž některé slavily úspěchy i v zahraničí. Při natáčení desky Black Tar Jesus posílil projekt bubeník Ondřej Blaha, se zvukem pomohl Oliver Torr.
V roce 2025 vydal své čtvrté řadové album *AFTERMATH*. Vzniklo ve spolupráci s producentem a hudebníkem Filipem Míškem, s nímž vystupuje naživo. Nahrávka kombinuje kytary inspirované devadesátkovými francouzskými emo kapelami s atmosféricky elektronickou produkcí. Zpěvy, dříve spíše utopené pod vrstvou kytarových šumů, jsou na *AFTERMATH* vytaženy z hlubin nevědomí a až s nečekanou obnažeností plnohodnotě provází po vrstevnicích celého alba.
|
AVA kolektiv | Brněnská komunita přinášející do míst dobrodružné hudební akce. Vaří čaj, hrají hudbu, budují komunity a vychovávají místní talenty od roku 2009.
|
buchty/nouze | Buchty/nouze je noise rocková kapela z Ostravy.
|
Oswaldovi | Oswaldovi jsou italsko-české psychedelické trio složené z Andrey Rottina, Kateřiny Malé a Adama Šťasty, hrající *„folk-spaghetti-rock“* s dvojitými zpěvy.
Hudba na jejich albu *Across the Borders We Build* (2023), které vyšlo jako gramofonová deska a kazeta na labelu Korobushka Records, se nahrávala v době covidových uzavírek v opuštěném pražském klubu Underdogsߴ, ve zkušebně na Drutěvě, v bytě v Nuslích i v italském Trevisu. O zvuk alba se kapela postarala spolu s Lukášem Polákem (Orient), mastering je prací Ondřeje Ježka. Poslední drobné dílky skládačky doplnili hostující muzikanti Carlo Veneziano (Julinko, One Dimensional Man a také někdejší člen Oswaldových) a kontrabasista Jan Procházka (mj. Neuvěřitelno).
První, co při poslechu alba praští do uší, je přítomnost baskytary. Oswaldovi se po několika letech hraní ve dvoučlenné sestavě (Andrea Rottin – kytara, zpěv a Kateřina Malá – bicí, zpěv) rozrostli na trio a novým stálým členem je Adam Šťasta (jinak taky Or, Tábor, Dimitar).
Album *Across the Borders We Build* a předchozí desku Oswaldových – desetipalce *Songs About Persecution* (2017) – dělí šest let, do kterých se vešlo období intenzivního koncertování po celé Evropě nebo turné po Mexiku. Dalším nepřeslechnutelným znakem alba je jeho žánrová pestrost. Hudební mix kapely do sebe už na předchozím albu, ale i na debutu *Bright Lights Showed Them Up* (2015), absorboval vlivy psychedelického rocku, tuarežského blues, spaghetti westernových soundtracků, jihoevropského folku i dronového minimalismu. V sedmi skladbách nového alba *Across the Borders We Build* do něj přibývají častější zneklidňující hlukové pasáže, konají se tu (nejslyšitelněji v písni *Earthica*) i občasné „výlety“ do tvrdších hudebních žánrů.
Andrea Rottin mimo sólové písničkářské tvorby, na jejíchž základech Oswaldovi vznikli, prošel mnoha různorodými hudebními projekty. Jako bubeník působil v brněnském noise-rockovém duu Dracula Farmers nebo country-bluesových Atlantic Cable. S triem Neuvěřitelno skládá hudbu i živě doprovází řadu němých filmů (mj. *Erotikon, Milenky starého kriminálníka* nebo *Příchozí z temnot*), je také členem kapely Orient. Kateřiny Malá za bubny seděla v novopacké kapele Kaljeka, později hrála s Toddem Nesbittem v projektu Unkilled Worker Machine a v současnosti, stejně jako Adam Šťasta (jinak také již zmínění noise-rockoví Or nebo doom-akustický Dimitar), působí v alternativní folkové kapele Tábor.
|
Jadran | Jadran je performativní projekt mísící taneční hudbu s dalšími žánry nultých let. Duo hudebníků se hlásí k trendu dreamscreamo, nezapře však inspiraci rave či happy hardcorem v té nejklasičtější podobě.
Původně hardcorový projekt (zpěv, kytara, sampler) se postupně proměnil ve špinavý oldschool rave s EBM, EDM a noisovými podtexty s použitím originálních vinylů z 90. let. Jadran si ale rád zadá i s poezií nebo autotune rapem. Dětská kytara s nálepkou nevhodný dárek, synťáky, krabičky a řev.
|
Omni Selassi | Omni Selassi je trio sestávající z Rey Dubach (zpěv, kytara, efekty), Lukase Rutzena (bicí, syntezátor, efekty) a Mirka Schwaba (bicí, autoharfa, efekty). Hrají experimentální rock.
|
Peter Kolárčik | Peter Kolárčik je hudebník a intermediální umělec, který v letech 2017–2021 studoval v ateliéru Fotografie 1 na UMPRUM a v letech 2021–2024 absolvoval magisterské studium v ateliéru Intermédia 2 na AVU. Na své hudbě spolupracuje s „kámoši” (mimo jiné např. s Christopherem Paulinym). Píše texty o svých každodenních prožitcích *„ve světě levných spotřebičů a drahých nájmů, v systému založeném na neustálém ekonomickém i osobním růstu“*. S nadsázkou tematizuje internalizovaný tlak na produktivitu, pracovní podmínky v kultuře nebo všudypřítomnou komercionalizaci. Začátkem listopadu 2024 vydal své debutové album *Čas na směnu*. Hudebně se jedná o směs žánrů (převážně) kytarové hudby od ema přes autotune pop až po folkové písničkářství, které drží pohromadě Petrův vokální projev na pomezí zpívání, rapování a vyprávění.
|
Katastr | Táborský experimentální „two men project“ Jana Svačiny, hrajícího na bicí v kapele Please The Trees a Veena, a Patrika Tygra, z kapel Elektronika, ex C a ex Waawe. Projekt inspirovaný jak kraut rockem a psychedelií let 70., elektronickou a ambientní hudbou 90. let, tak zároveň soudobou experimentální a noise elektronickou scénou.
|
Tatratank | ANdrej Nechaj, člen kolektívu zvukových experimentátorov AVA.
|
Sky To Speak | Sky To Speak je audiovizuálním projektem dvojice Matěj Kotouček (autor hudby) a Ondřej Synáček (autor vizuální stránky). Jejich zvukové krajiny se prolínají s těmi na plátně a vytvářejí nový svět pro dětské duše. Hauntologicky laděné vizuály doplňuje v základu ambientní elektronika.
|
Chora Sfakion | Chora Sfakion je česká kapela ze Znojma. České texty oscilující mezi abstraktní snovou realitou a konkrétnějšími polohami protkanými ironií i hořkou sebereflexí, se ve své neustálenosti doplňují s hudbou, která je fúzí post-punkové estetiky a experimentálního rocku.
|